Vinnarna i Innovationstävlingen samlades på Kulturhuset
Nyhet 2012-09-21
Den 12 september samlades vinnare och jury från vårens innovationstävling Smart Lunch på Studion i Kulturhuset. I tävlingen bjöds deltagare från hela världen in för att presentera sina idéer kring hållbarhet i livsmedelskedjan. De tio vinnarna kommer nu få support av kunniga personer inom finansiering och affärsrådgivning för att få sina idéer att lyfta ytterligare.
En av vinnarna är Anna-Kajsa Lidell med sitt bidrag “50% kött, 50% böna” – som bland annat används i hennes produkt Beatburger. Genom att ha mindre kött i hamburgaren minskar miljöpåverkan avsevärt då kött är resurskrävande. En annan vinnare är Plantagon, en svensk organisation som tillsammans med Sweco har tagit fram ett vertikalt växthus med stora förutsättningar att flytta odling i större skala in till städerna och på så sätt bland annat minska behovet av transporter. Ett tredje vinnande bidrag kommer från Herman Rasmuson och Erik Tidäng, som står bakom “Solens mat på riktigt“, en solgrill som utnyttjar solens energi direkt genom att rikta strålarna mot ett rör där man kan grilla korv eller annat.
Övriga vinnare är: “Akvaponik – kombinerad fisk- och växtodling i slutna system“, “Baggis – för enkel och miljöriktig hantering av matavfall”, “Ekofisk tilapia – hållbart odlad fisk“, “Sverigeskafferiets Mobila Delikatessfabrik“, “The Sustainable Abattoir“, “Vegafish – miljövänliga närproducerade jätteräkor” och “Ätbar mattank“.
Under dagen fick de en introduktion till Business Model Canvas av Petra Ärlsjö på Västerås Science Park. Detta är ett affärsplaneverktyg som kommer användas i fortsatt arbete med vinnarna. Jurymedlemmar reflekterade kring både vinnande bidrag och tävlingens format, där många tankar kan tas till vara inför ett motsvarande upplägg 2013 – vilket Munktell Science Park planerar inför. Dagen avslutades med ett besök på Vinnova där diskussion fördes om möjligheter till finansiering genom utlysningar i allmänhet och programmet Utmaningsdriven Innovation i synnerhet.
Nästa steg är att vinnarna den 5-7 oktober åker till Polarforskningssekretariatets Naturvetenskapliga station i Abisko, där de i en workshop kommer att jobba vidare med idéerna.
Innovationstävlingen var en del av utställningen Tipping Point som pågick på Kulturhuset mellan 17 mars och 4 juni 2012.
Se alla vinnare och övriga tävlingsbidrag på http://smartlunch.ideascale.com/
